علم و فن آوری

آخرین اخبار علم و فن آوری

علم و فن آوری

آخرین اخبار علم و فن آوری

سفرنامه و ویزای کشور بنین از شمال تا جنوب

سفرنامه و ویزای کشور بنین از شمال تا جنوب

انتظار نداشتم کشور بنین اینقدر بزرگ باشه و برنامه هم این نبود که همه قسمت هاش رو ببینیم اما خوب واقعیت طور دیگری پیش رفت و بنین هم به لیست کشورهای دوست داشتنی که دیدم و دوست دارم باز هم ببینمش پیوست. سفرم به بنین در ادامه سفر غرب آفریقا و پس از دیدن کشورهای موریتانی ، سنگال ، گامبیا ، گینه بیسائو ، گینه کوناکری ، سیرالئون ، لیبریا ، مالی ، بورکینافاسو ، ساحل عاج ، غنا و توگو بود. بعد از بنین به کشور نیجر رفتم و دوباره به بنین برگشتم. سفرنامه بنین داستان سفرم از لحظه ورود در مرز شمال غربی تا خروج از مرز شمالی و سپس ورود دوباره از مرز شمالی رو شامل میشه.


در صورتی که قصد دارید با منطقه غرب آفریقا آشنا بشید میتونید از سفرنامه کشور موریتانی شروع کنید و در جریان کل سفر قرار بگیرید.


ویزای بنین

مختصری در مورد بنین

روز اول، ورود به بنین و بوکومبه

روز دوم، به سوی شمال بنین

روز سوم، خروج از بنین

قسمت دوم؛ روز اول، ورود دوباره به بنین

قسمت دوم؛ روز دوم، کوتونو بزرگترین شهر بنین

قسمت دوم؛ روز سوم، روستای روی آب گانوی

قسمت دوم؛ روز چهارم، شهر ویده وقلعه پرتغالی ها

قسمت دوم؛ روز پنجم، خداحافظی با غرب آفریقا

ویزای بنین

کشور بنین در ایران سفارت داره و آدرس سفارت تهران، نیاوران، خیابان شهید باهنر، خیابان جهانشاهی، کوچه چکاوک، پلاک ۴ و تلفن سفارت بنین هم ۰۲۱۲۲۲۸۴۶۸۳ هست. متاسفانه مدتی هست کسی توی سفارتخانه بنین نیست و هیچ اطلاع رسانی هم نشده که سفارت کی باز میشه. اما اگر سفارت باز نیست، ویزای لب آنلاین بنین هست. با مراجعه به وبسایت ویزای الکترونیکی بنین، پر کردن فرم ویزا و پرداخت مبلغ ویزا با ویزاکارت یا مسترکارت به راحتی میتونید ویزای بنین رو دریافت کنید. جواب ویزا معمولا یک روزه میاد ولی ممکنه تا پنج روز هم طول بکشه. هزینه ویزای یکبار ورود سی روزه ۵۰ یورو و ویزای چندبار ورود سی روزه ۷۵ یورو هست.


اما بنین علاوه بر ویزای الکترونیکی، ویزای بدو ورود هم به تازگی راه اندازی کرده بود که اطلاعات موثقی در موردش وجود نداشت و باید از مسافرهایی که به تازگی اونجا سفر کرده بودند اطلاعات کسب می¬کردم. سفارت بنین در آبیجان بهم گفته بود لب مرز میتونید ویزا بگیرید ولی با قاطعیت نگفته بود. طبق اطلاعاتی که من از دو تا مسافر که به تازگی وارد بنین شده بودند کسب کردم، اون ها تونسته بودند ویزای ترانزیت بدو ورود بنین رو با قیمت ۱۵ یورو بگیرند. من هم به همین امید که این ویزای ارزونتر رو بگیرم به مرز رفتم. همراه من باشید تا ببینید قصه جالب من و ویزای بنین به کجا رسید.


مختصری در مورد بنین

کشور بنین (Benin) کشوری نسبتا کوچک در آفریقای غربی هست. بنین با مساحت ۱۱۴،۷۶۳ کیلومتر مربع کمی از استان خراسان رضوی کوچکتر هست. بنین هم مثل همسایش توگو باریک هست ولی در بالای نقشه چاق میشه و شکل کلیش شبیه یک کلید هست. همسایه های بنین کشورهای نیجریه، نیجر، بورکینافاسو و توگو هستند. بنین از جنوب به آب های اقیانوس اطلس (خلیج گینه که اینجا بهش خلیج بنین هم گفته میشه) محدود شده و ۱۲۱ کیلومتر خط ساحلی داره.



پرچم کشور بنین شامل سه رنگ سبز به نشانه امید برای دمکراسی، قرمز به نشانه شجاعت اجدادشون و زرد به نشانه ثروت کشور هست. این سه رنگ توی پرچم خیلی از کشورهای غرب آفریقا دیده میشه

پرچم کشور بنین شامل سه رنگ سبز به نشانه امید برای دمکراسی، قرمز به نشانه شجاعت اجدادشون و زرد به نشانه ثروت کشور هست. این سه رنگ توی پرچم خیلی از کشورهای غرب آفریقا دیده میشه

بین سال های ۱۶۰۰ تا ۱۹۰۰ امپراطوری قدرتمندی به اسم داهومی در این منطقه مستقر بود. امپراطورهای داهومی نقش بزرگی در جمع آوری برده (هم رنگ خودشون) و فروش اون ها به پرتغالی ها و هلندی ها داشتند! در فیلم کبری ورده به این موضوع هم اشاره شده. نهایتا سفره این امپراطوری توسط فرانسوی ها بطور کامل برچیده شد و این منطقه هم به مستعمرات فرانسه در غرب آفریقا پیوست. پس از استقلال در سال ۱۹۶۰ اسم این کشور داهومی بود اما نهایتا سال ۱۹۷۵ اسم کشور به بنین تغییر پیدا کرد.


بنین حدود ۱۲ میلیون نفر جمعیت داره. از این تعداد حدود ۴۰ درصد مسیحی و ۲۵ درصد مسلمان (از فرقه های تیجانیه و قادریه) هستند. بقیه از آیین وودو (Voodoo) که ریشه در دین های قبایل آفریقایی این منطقه با هزاران سال قدمت داره، پیروی می کنند. وودوو در دریای کارائیب و غرب آفریقا پیروانی داره اما کشور بنین رو خاستگاه و مرکز اون می دونند.


از اونجایی که بنین مستعمره فرانسه بوده، زبان رسمی کشور در حال حاضر فرانسه هست و تقریبا همه می تونند به فرانسه صحبت کنند. علاوه بر فرانسه به زبان یکی از ۶۰ قوم و قبیله ساکن بنین هم صحبت می کنند.


کشور بنین بیشتر آب و هوای گرم و استوایی داره اما هرچه به سمت شمال بریم پوشش گیاهی کمتر میشه و از گرمای هوا کاسته میشه. مناسبترین زمان سفر به بنین زمستان هست. در ابتدای زمستان بارندگی نسبتا کمه، دمای هوا متعادل هست و از باد و طوفان شدید هم خبری نیست. در فصل بهار هوا بشدت گرم و طاقت فرسا میشه.


اگر بخواهید از ایران مستقیم به بنین سفر کنید باید پروازهایی با یک توقف رو انتخاب کنید چون پرواز مستقیم بین دو کشور نیست. بهترین گزینه هواپیمایی ترکیش با توقف در فرودگاه استانبول هست. بلیط پرواز تهران-کوتونو بصورت رفت و برگشت از ۸۰۰ دلار شروع میشه. برای محاسبه قیمت بلیط در تاریخ مشخص سفرتون، راهنمای خرید بلیط رو مطالعه کنید.


مراقبت بهداشتی الزامی برای بنین واکسن تب زرد هست. در برخی قسمت های کشور بنین ریسک مالاریا وجود داره و بهتره قبل از سفر شروع به خوردن قرص ضد مالاریا کنید.


روز اول، ورود به بنین و بوکومبه

اگر یادتون باشه در آخر سفر توگو من و همسفرم فهیمه توی روستای نادوبا پیش یک نفر پاسپورت هامون رو مهر خروج زدیم و سوار بر موتور توی جاده خاکی به سمت بنین حرکت کردیم. راننده من هیچی نمیفهمید و فکر کنم فرانسه هم بلد نبود. هر چی کلمات مرز، پلیس، پاسپورت و ویزا رو تکرار می کردم هیچ عکس العملی نداشت و به راه خودش ادامه میداد، فهیمه و رانندش هم پشت سر من.



روی نقشه موبایل میدیدم داریم از مرز عبور می کنیم ولی همه جا مزرعه و کشاورزها بودند و هیچ نشانی از مرزبانی یا حتی یک اتاقک و دکه ساده هم نبود! بعد از حدود ۱۵ دقیقه به روستای بوکومبه رسیدیم بدون اینکه توی پست مرزی توقف کرده باشیم. الان چندین کیلومتر از مرز فاصله داشتیم و این یعنی حضور غیر قانونی در کشور بنین.


موتوری ها دو سه بار توقف کردند و آدرس پرسیدند و نهایتا ما رو جلوی یک رستوران پیاده کردند. داشتم باهاشون دعوا می کردم که رشیدو بهتون گفت باید ما رو تا هتل ببرید و من بهتون پول نمیدم. کل کرایشون ۵۰۰ سفا (کمتر از یک یورو) بود و تو دلم خندم گرفته بود واسه این پول تهدیدشون می کردم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد